For å skille seg ut i mengden, må bedriften ha sin egen profil – i form av både tekst, bilder og video.
En god tekst, uansett hvilken plattform og hvilke målgrupper den er beregnet på, skal engasjere, berøre og involvere leserne. God kommunikasjon tar utgangspunkt i målgruppens behov og interesser. Hvem ønsker du å nå med budskapet ditt og hva er mottakerne opptatt av? Svaret er selvfølgelig ikke entydig, men det er likevel en del enkle prinsipper som er greie å forholde seg til når du skal utforme en tekst som skal fungere. Eksempelvis er noe av det mest virkningsfulle å «se» den du ønsker å kommunisere med – i den forstand at du klarer å formidle evne til å sette deg inn i det som opptar en leser.
Hva berører og engasjerer kunder, ansatte, leverandører og andre du ønsker å kommunisere med? Et godt utgangspunkt for å skape et slikt engasjement, er å la velformulerte tekster være et virkemiddel i arbeidet med å «gjøre hverandre gode». Med andre ord, vær nysgjerrig, vær raus og gi plass for andres suksess. Det er noe som også kommer avsenderen til gode.
Selv i vår digitaliserte hverdag har ordet en enorm kraft. Den kraften kan brukes til å bygge og bevare gode relasjoner og å styrke et omdømme gjennom velformulerte og reflekterte tekster. Derfor bør språket på hjemmesider, i brosyrer, magasiner og salgsbrev få den oppmerksomhet det fortjener.