Hopp til innholdet
Hjem » Blogg » Hvorfor er søkeords­analyse viktig?

Hvorfor er søkeords­analyse viktig?

Søkemotoroptimalisering (SEO) er en viktig del av det å bli synlig på nett. Målet med SEO er å komme høyt opp på resultatsiden til Google og andre søkemotorer. Dette er essensielt for å få organisk trafikk til nettsiden.

Utgangspunktet vårt når vi begynner arbeidet med søkemotoroptimalisering er å se på hva din bedrift tilbyr. Hva ønsker dere å oppnå? Er det salg, rekruttering, å være en informasjonskanal eller noe annet? Det kan altså være fornuftig å ha utviklet en markedsstrategi for digital markedsføring.

Deretter skriver vi ned noen nøkkelord eller nøkkelfraser som omhandler din bedrift, hva dere arbeider med og hva målet deres er. Disse er utgangspunktet for en søkeordsanalyse.

Hva innebærer en søkeords­analyse?

I søkeordsanalysen finner vi frem til informasjon om hvert eneste nøkkelord. Hvor mange søker på dette spesifikke nøkkelordet? Hvor vanskelig er det å rangere høyt? Hvilke konkurrenter bruker nøkkelordet, og hvor høyt scorer de? Hvordan ser resultatsiden ut? Hvor mange klikker på nøkkelordet? I tillegg finner vi en oversikt over lignende søkeord og søkefraser, og gjør analyser også for disse nye ordene/frasene.

Vi lager deretter en oversikt over de ulike nøkkelordene, og sammenligner hvor godt eller dårlig de ulike ordene gjør seg. Noen nøkkelord får kanskje mange søk, men er vanskelige å rangere høyt med. Andre får færre søk, men er til gjengjeld enklere. Det gjelder å finne en balanse mellom antall søk og vanskelighetsgrad når man skal bestemme hvilke nøkkelord man skal bruke. Vi lager deretter en oversikt over hvilke nøkkelord og nøkkelfraser som bør brukes på nettsiden eller i en SEO-tekst, og hva som bør være primærnøkkelord og sekundærnøkkelord.

SEO er mer enn bare søkeordsanalyser

Det er viktig å merke seg at søkeordsanalyser kun er en liten del av arbeidet som inngår i søkemotoroptimalisering. Det finnes mange andre faktorer man også må ta hensyn til, slik som godt innhold, metainformasjon, nøye utvalgte overskrifter, riktig formatering, SEO-vennlige URL-strukturer, interne og eksterne lenker, backlinks, riktig bildebruk, alt-tekster og lastetider – for å nevne noe. Søkemotoroptimalisering krever et kontinuerlig arbeid på alle områder av nettsiden. Søkeordsanalyser er imidlertid et godt sted å begynne arbeidet mot en søkemotoroptimalisert nettside.